أخي السلفي: فستانك كول قوي

تعليقان2:15 م, بواسطة المحروسة


تفتكروا ممكن ييجي اليوم اللي نشوف فيه حوار كده؟ " واو يا مان فستانك كول قوي نياهاهاهاها... يقوم التاني يديله شلوط هزار وهو بييقول له ياض اسمه جلباب يله... انا هافضل اعدل في لسانك المعووج ده طول عمري.. الفستان ده يلبسوه أمثالك..." وهاهاهاها وههههههه وكركركركر وبس كده :)) طبعا هاتقولولي ده فيلم هندي فاكس واتشال من السينيمات تاني يوم ما نزل.

طيب واللي عاشت الفيلم ده؟ في يوم من ذات الأيام - حلوة ذات الأيام دي - تعرف زوجي على شاب ملتحي ,كان المصري الوحيد في عمل زوجي الجديد ولذا تصادقا بحكم ندرة الموارد... وعندما تعارفنا كأسرة فوجئت أن زوجته منتقبه ... تعجبت لأن زوجي تقريبا لا يصلي إلا في المواسم فلماذا يقرر صديقه السلفي أن يصادقه بينما المكان مليء بسلفيين من جنسيات أخرى ناهيك عن إدخاله إلى أسرته وتقديم زوجته لقمة سائغه لسافرة مثلي "وشها مكشوف" على رأي أمثالنا القديمه عشان اللي بيقولولك مصر مافيهاش حجاب وده شيء دخيل داحنا بنقول عالبجحه "وشها مكشوف" واحنا كلنا وشنا مكشوف ومش حاسين بمعنى كلامنا ههههههههه والله شعب مسخرة.

المهم اننا دخلنا جلسنا في غرفة وحدنا وكشفت وجهها فإذا بها نسخه طبق الأصل من "مها" صديقة عمري... كسر هذا التشابه كل الحواجز وقتيا... كنت أنظر إليها فأرى صديقتي التي أفتقدها... وكلما تحادثنا كلما اكتشفت إنها سكر... دمها خفيف جدا... طيبة جدا... لم تحاول أن تعرض علي أي أفكار دينيه أبدا... كانت تحفظ دروس الشيخ حسان والشيخ الحويني كما تحفظ أفلام عادل إمام بالضبط... وتستشهد بهم في أي موضوع.. الطبيخ.. العيال.. حماتها ...كانت مسخرة بصراحه لما تقعد تحكيلي مسلسلات عمري ما شفتها وتستغفر وهي بتحكي وبعد ما تحكي تستغفر تاني.. مرة عشان شافت المسلسل ومرة عشان جاهرت بالمعصية وحكت انها شافته...آه والله :)) 

ومرت أيامنا القصيرة في الغربة حيث لم يحتمل زوجانا الغربة فعادت هي وزوجها أولا وتركا الدولة الوهابية التي يظنها أكثرنا جنة السلفيين ومرادهم... لم يحبا الحياة بعيدا عن مصر التي لصقت بهم شتى أنواع التهم... لم يختارا العيش حيث الكل منتقب وملتحي.. فضلا الوطن على مجتمع يشبههم شكلا.

أنا وزوجي عدنا عندما قامت الثورة.. وصلنا أرض الوطن يوم 28 يناير... مع نزول الجيش إلى الشوارع... طلبونا ليطمئنوا على سلامة الوصول... سألتها إيه أخبار المظاهرات قالت "احنا مالناش دعوة بالحاجات دي.. قلتلها ليه.. قالتلي عشان حرام."  قابلتها بعد ذلك وأخذت أحكي لها عن الثورة وعن الشهداء وعمن فقدوا أعينهم وأحبتهم... أخذت تبكي وتدعو الله أن يتقبلهم شهداء وأخبرتني أن أخاها رفض فتوى حرمة النزول ونزل واعتصم مع المعتصمين.... الله؟؟؟ هو السلفيين مش ليهم أمير والا إمام كلامه يمشي عالرقاب؟؟ قالتلي لا مش احنا دول الجهاديين اللي انتي تقصديهم... الله؟؟ سبحانك يا ربي يعني انتو أحرار قالتلي طبعا.. قلتلها والنقاب ..قالتلي النقاب قضيه خلافيه جدا... انا أغلب عيلتي مش منتقبات...قلتلها وعادي يعني مش مقاطعاهم ومكفراهم؟ ضحكت ضحكة مجلجله وقالتلي لا سابينهم بنسمنهم عشان نشوي كل يوم واحده عالغدا. :))

صديقتي السلفيه عرفتني على وجه جميل للسلفيين كما عرفتني صديقتي الإخوانجيه على وجه جميل للإخوان بس دي حكايه تانيه في لقاء قادم.
 أرسل لي أحد القراء هذه المقاله المهمة التي أعتبرها دراسه مبسطه من طرف محايد لتعريف السلفيين ولتفسير أحداث جمعة وا إسلاماه .

طيب خلاصة حلقة اليوم من العلم والنورهان اللي انا قدمتهالكو دي ان زي ما أغلب الليبراليين ناس لطاف ومثقفين ومش بيجروا ورا المحجبات في الشارع يعضوهم من دراعهم ويقولولهم لأااااااااااااااااااااه دي مش ثقافتنا ده مش شكلناااااا زي الست فريده الشوباشي... 
برضو السلفيين مالهمش ذنب في الصورة اللي رسمهالهم الإعلام ولا ليهم ذنب في ما يعرضه قيادات السلفيين اللي معاهم فلوس يطلعوا في التليفزيون...  يعني لو مثلا ممدوح حمزه لا يمثلك ولكن يمثل غيرك ..هي كمان شيوخ التليفزيون لا يمثلوها... ولكن قد يمثلون آخرين هي لا تعرفهم وإن كانت تشبههم تماما شكلا... تعرف بنفسك على الآخر وافتح قلبك وعقلك واحضن مصر.

روابط ذات صله عاطفيه وثيقه
وسّع مصر

تحرير الرسالة…

تعليقان على { أخي السلفي: فستانك كول قوي }

GMA يقول...
28 يناير، 2012 8:23 م [حذف]

تعليق بسيط: هل يوجد زواج تقريبي؟ (زوجي تقريبا لا يصلي)!
اعتقد ان المقصود (زوجي لا يصلي تقريبا) ولا ادعي اني ابن المقفع

المحروسة يقول...
29 يناير، 2012 5:06 ص [حذف]

لول المقال كله بالعاميىة تقريبا :))

هل تريد التعليق على التدوينة ؟