ما يحكمش !!

تعليقان8:08 ص, بواسطة المحروسة


أيوه ما يحكمش يا عنيَّه.. ما يحكمش يا نضري... الجيش ما يحكمش لأننا نسعى لبناء دولة ديمقراطية والجيش عقيدته الطاعة.. الجيش لا يعرف الديمقراطية ولا يمارسها ولا ينبغي له ذلك.. عمرك سمعت عن انتخابات قادة الجيش الثالث الميداني؟؟ لا سمعت ولا هاتسمع.. مافيش في الجيش ديمقراطية.. تركيبته لا تسمح بذلك حتى في أكثر الدول ديمقراطية.

الجيش لا يفهم ولا يتفهم أن تقف فتاة صغيرة لتهتف ضد المشير!! في عرف الجيش هذه سفالة ما بعدها سفالة وتستحق قطع رقبتها لأنها أهانت رأس الجيش المصري وبالتالي أضاعت هيبة الجيش الخ الخ.... بمعنى آخر الجيش لا يفهم في السياسة.. قطعا لا أقصد السياسة الخارجية.. ولكني أقصد السياسة الداخلية.. سياسة الحكومات والأحزاب والشارع السياسي والمظاهرات والاعتصامات ورسوم الكاريكاتير والنكت السياسية. 

وبالتالي عندما تضع قائدا عسكريا كحامي للديمقراطية فكأنما وضعت أبو تريكة كحارس مرمى .. العيب ليس في أبو تريكة ولكن في وضع أبو تريكة في هذا المكان... 

إذاً النتيجة النهائية.. ما يحكمش! واللي يقول لي ماهو هايسلم السلطة.. أقول له يبقى يدينا أمارة إنه ناوي يسلم السلطة..
أمارة ازاي يعني؟ اقول لك..
  •  جدول زمني واضح لتسليم السطة.
  •  التوقف عن اعتقال النشطاء وتحويل المدنيين إلى المحاكمات العسكرية فورا إثباتا لحسن النية.
  •  التوقف عن سياسة الاستقطاب الواضحة التي يمارسها على كل المستويات... سياسة فرق تسد التي أجادها ووقع فريستها نخبة الساسة والمثقفين المصريين بكل أسف... وانشغلوا بخلافات جانبية عن الخطر القادم.. خطر العودة إلى حدود 52... 
  • التوقف عن إصدار قوانين مقيدة للحريات الشخصية والدستورية ومعوقة للعملية الديمقراطية. "قانون منع الاعتصام" "قانون الانتخابات العجائبي" "والوثائق الفوق فوسفورية"
  • التوقف عن تخوين الثوار بلا دليل.
 حملة التشويه المنظمة ضد كل الفصائل الثورية بدءا من 6 إبريل مرورا بكفاية والبقية تأتي.. هي حملة أقل ما يقال عنها أنها حملة لتشويه وجه مصر الثوري الجميل الذي أبهر العالم.. كإن مصر مافيهاش راجل يقف قصاد مدرعة إلا لو قابض!! تقبلوها على نفسكوا دي يا مصريين؟؟ الجيش مستكتر علينا ان طلع فينا رجاله وحريم قدروا يوقفوا مخطط التوريث اللي لا مؤاخذه الجيش ماقدرش يوقفه؟؟ إيه النفسنة دي يا عسكر؟؟ كلنا اخوات ما يصحش كده..الثورة تيجي من ابو دبورة.. تيجي من ابو لاسه.. من ابو حظاظه مش مهم.. المهم انها جت.. ما يصحش الغيرة المفضوحة دي :))


وبعدين إيه اللي حصل النهارده ده؟؟ طاقم تصوير أون تي في ممسوك ليه؟؟ ده ولا ممارسات الكيان الصهيوني!! عيب على علاقتكو بساويرس حتى.. فين المخابرات المصرية؟مش ده الراجل بتاعكو برضو؟ 

ما يحكمش يا مجلس!!

تحرير الرسالة…

تعليقان على { ما يحكمش !! }

Hossam Elamir يقول...
18 أغسطس، 2011 12:09 م [حذف]

لا هيحكم وهيركب وهيدلدل رجليه، شفتي اللي حصل في الحدود مع اسرائيل؟ المخطط ابتدا

المحروسة يقول...
19 أغسطس، 2011 1:44 ص [حذف]

معلش الصبر طيب

هل تريد التعليق على التدوينة ؟