إوعى تهاجر يا مايكل

تعليق واحد7:21 ص, بواسطة المحروسة
دي تدوينه قديمة سحبتهالكو من عالفيس بعد حوار على تويتر فكرني بيها.
by Marwa Maamoon on Monday, May 16, 2011 at 9:44pm
والشنطه برضه ماتتقفل
وف ارض بيتنا متبّته
وعينيها لسه مثبّته
على لعبتي
ولـ بسمه فارقت فَرشتي
ولكراسات الأنشطه
ولـ فرده واحده مهربده
بصيت عليها
قلت ليها
ياترى
متأكده؟"
— مايكل عادل

ده شعر مايكل عادل شاعر معرفوش أبدا... كنت بكتب قصيده مطلعها عسكر فوق وعسكر تحت وبعدين حبيت ادور على بقيت أغنية الأطفال دي عالنت... لقيت مايكل كاتب ابيات شعريه بنفس المطلع... شدني شعره قوي... أسلوبه وإحساسه شبهي قوي

شدتني مدونته وفضلت اقرا وبعدين قريت الأبيات بتاعته دي... وقعدت اعيط
انا موش مصدقه ان فيه فتنة... بس متأكده ان فيه حد عاوز يعمل فتنة... وموش عاوزاه ينجح أبدا

أنا بترجى كل انسان على أرض مصر... ما تسيبش حد يوقع بيننا أبدا...  أنا بجد خايفه قوي... موش خايفه مالحرب الأهلية... أنا بس خايفه يوم ادور على مدونة مايكل الاقيه بيكتب من كندا... عشان مالقاش نفسه وسطنا

على فكره انا موش قصدي ندي مميزات غير مفهومة للكنيسة ولا نسكت على أي مخالفات.... انا بس حبيت افكركو ان فيه ناس كتير زي مايكل... لا ليها دعوة بكاميليا ولا وفاء ولا ليها دعوة بتفتيش الأديرة.... مواطنين زيي زيكو... هم اللي بيتظلموا في النص... هاتقول لي ماهى كنيستهم... طاب إيه رأيك بقى ان مصر فيها 3 كنايس عندك كاتوليك وعندك بروتستانت  وعندك ارثوذكس... كل الخلافات مع كنيسة واحدة وخلافات قانونية وجنائية كلها تحل بالقانون لا بالكراهية... ده غير ان الكنيسة لا تمثل مواطنيها بالعكس مواطنين مسيحيين كتير ليهم مشاكل مع الكنيسة.. فا خد بالك زي ما بنزعل لما حد يهاجم المسلمين بأفعال قلة لا تعبر عنهم... انت كمان اوعى تظلم حد بذنب حد تاني... خليك فاكر "لا تزر وازرة وزر أخرى."   ويا ريت اللي يعرف مايكل عادل يقول له مروة بتسلم عليك

تعديل الرسالة…

تعليق واحد على { إوعى تهاجر يا مايكل }

Hatem Hassan يقول...
25 أكتوبر 2011 في 2:14 ص [حذف]

ابني لما كان في الحضانة كان له صاحب مسيحي اسمه رائد قاللي يوم يابابا هو رائد هايخش النار قلت له ليه قال لي الميس بتقول كده شفتي المصيبة جاية منين
قلت له لما عرفت ان رائد مسيحي كرهته قال لي لأ قلت له هو ده المهم
حتى لو كل واحد فينا متأكد ان غيره هايخش النار المهم نفضل نحب بعض نتمنى الخير لبعض و ما ننساش ان الرسول وصانا على بعض ...مش من العبادة برضه اننا ننفذ وصية رسولنا الكريم

هل تريد التعليق على التدوينة ؟