الثورة فرحة :)

أضف تعليق3:11 ص, بواسطة المحروسة


اتفقنا في بداية سلسلة التدوينات دي اننا هندلع نفسنا ومش هنستنى حد يدلعنا، تمام؟ :) يبقى نستهل درس اليوم بالحكمة اللوزعية دي "دلع نفسك الدنيا تهشتكك" هتقولولي ألّاه! انتي مش قلتي ما نستناش حد يدلعنا؟! أيوه فعلاً ده حقيقي، ما تستناش حد معين يدلعك، لو دلعت نفسك هتبقى إنسان سعيد ودي عملة نادرة!

الناس بتحب الإنسان السعيد وبتتمنى قربه وبتخاف تزعله؛ لإنه زي تميمة السعادة اللي الكل بيحافظ عليها سعيدة عشان عارف انه لما يجيلها متضايق هتفتح كفها وتسمحله يلقّط منه حبوب السعادة. 

الإنسان السعيد مش هو خالص الإنسان اللي حياته مفهاش منغصات، آبسولوتلي ، دوكها الإنسان الفاضي اللي بيجيله اكتئاب من نقص المنغصات وبتلاقيه عمال يلف ع الدكاترة يحكيلهم عن الفراغ اللي مربيها على سطوح عقله ومجنناه، الإنسان السعيد هو اللي قرر يكون سعيد رغم المنغصات ورغم عودة مرتضى منصور وما تبعها من ظواهر كونية مثيرة ؛) 

اتفقنا ان السعادة قرار لا أقدار؟ نيجي لكيفية الوصول للسعادة، وهنا هخلع انا واقول لك "إيه يا عم انت فاكرني عم حزمبل؟!"
انت بس اللي تعرف مفاتيح سعادتك وخريطة الوصول ليها، بس جدعنة مني هغششك من خريطتي اللي وصلتني من التعاسة الكاملة للسعادة الهبلة في أقل من سنتين، السر في الثورة :) 

لو انت فلول اصبر علينا شوية مش هنمشيك زعلان ؛) السعادة مش في ثورة ٢٥يناير -اللي بحمد ربنا عليها ليل ونهار-، السعادة فإني استغليت ان احنا فثورة وانفلات وثرت على كل ما كان ينغصني وانفلت من قيودي :)) 
الله ع الإحساس! لو اوصف قد ما هوصف محدش هيتخيل إحساسي وانا بثور بين جدراني الأربعة وبثور تحت جمجمتي وبثور على التقاليد الخربة وعلى العقول المنغلقة من حولي .. 

الناس اللي كانت بتشدني لتحت رجعتهم لبياع البني آدمين وسبتله الرهن كمان، الناس اللي مش بيشيلوا همي بطلت اشيل همهم لحد ما اقف على رجلي واتعافى وابقى ارجع ادور عليهم اوزع عليهم حبوب سعادة فضلة بهجتي، غيرت مسار شغلي وغيرت حياتي وغيرت طريقة لبسي حتى, وبقيت إنسانة سعيدة :) 

اللهم لك ألف حمد على الثورة اللي ردت فيا الروح :) انت كمان وانتي كمان تقدروا تثوروا وتشوفوا ثورتكم بتحقق أهدافها. 

ومين عارف يمكن لما كل واحد فينا ثورته تنجح نلاقي الثورة حققت أهدافها فينا وحوالينا من غير ما نحس ولا ندرى .. ثوروا تصِحُّوا .. الثورة فرحة :)

تحرير الرسالة…

هل تريد التعليق على التدوينة ؟