قُصر الكلام في تحقيق الأحلام

أضف تعليق4:04 ص, بواسطة المحروسة

تحقيق الأحلام صعب جداً، وسهل جداً، صعب لو سمحتله يكون صعب وسهل لو قررت تسهلها على نفسك وع الأحلام اللي نفسها تتحقق على إيديك.

وعشانكو حبايبي وجزء من حلمي اللي اتحقق هديكو روشتتي الشخصية لتحقيق الأحلام؛
كل يوم قبل ما تنام غمض عينك وتخيل إنك حققت كل أحلامك، عيش في العالم ده كتير لحد ما يبقى عندك عالم خيالي كامل، عالمي الخيالي مثلاً فيه بيت مختارة كل حاجة فيه بعناية لحد العلب اللي ع التسريحة، عارفة شكل ورق الحيطان وليا كرسي مفضل كمان باخد فيه الشاي كل يوم الصبح :)) 

طبعت دواوين كتير في الحلم قبل ما اطبع أول ديوان في الحقيقة, ولإنه في الحلم الديوان اتطبع في أحسن دار نشر فمصر, رفضت عروض كتير في الحقيقة من دور نشر نصف معروفة وكنت على يقين ان ديواني يستحق ما تحقق له مسبقا في عالم الأحلام, وفعلا ظهر فجأة فحياتي زي الجنية الطيبة عمرو خفاجي وقال لي "ديوانك هيتطبع عندنا في الشروق", واتطبع الديوان والتاني في الطريق بإذن الله :) هو فين عمرو خفاجي؟! اختفى كما ظهر :)) أتمنى ربنا يحققله حلم جميل في خياله زي ما حققلي حلم جميل من أحلامي :) 

العالم الخيالي ده هيساعدك كل ما تتعب أو تزهق أو تفكر تتخلى عن أحلامك، حلاوة العالم الخيالي هيخليك تسعى وتسعى وتسعى لحد ما تخليه حقيقة. 

هتلاحظ بعد كام يوم من الخيال إن عالمك الخيالي أسقط ناس موجودة فعالمك الحقيقي، اسمع كلام خيالك، الناس دي هي اللي بتمنع تحقيق الحلم، ملهمش مكان في عالمك الخيالي لإن وجودهم في عالمك الحقيقي خطأ يجب تصحيحه، ما تروحش تطخهم ولا تقول لهم انتو ملكوش مكان فحياتي :) انما زقهم بعيد بصنعة لطافة واتعرف على ناس شبه أحلامك.

نيجي لأهم خطوة فتحقيق الأحلام، اشتغل ع الحلم، ليل ونهار ونهار وليل وما تخليش حد أو حاجة تحبطك، عافر عافر عافر .. هتوصل، صدقني هتوصل :)



عافر عافر عافر .. عايزة الدنيا الكد
واللي يقولك كافر .. قيم على جهله الحد


تحرير الرسالة…

هل تريد التعليق على التدوينة ؟